متخصص درمان بیماری های نشیمنگاهی

بواسیر
درمان بواسیر شماره های تماس
021 88 78 75 77
021 88 78 75 78
0902 600 60 64



درمان بواسیر
آدرس مطب درمان بواسیر
خیابان جردن بعد از تقاطع میرداماد ابتدای خیابان سرو پلاک 2 طبقه 2 واحد 11




ویتامین D

فواید

ویتامین D تنظیم کننده بسیار مهم سیستم ایمنی بدن می باشد،از این رو برای کمک به بیماریهای خود ایمنی مانند ام اس((MS،لوپوس،ارتریت روماتوئید ،و بیماریهایی چون کم کاری تیروئید ،دیابت،کرون،کولیت و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ سفید است. به عنوان مثال اگر فرد مستعد ابتلا به بیماری تیروئید باشد و هم زمان دچار کمبود ویتامین D باشد،سیستم ایمنی علیه بافت تیروئید فعال می شود:با گذشت زمان ، تیروئید کم کار شده و عوارض کم کاری تیروئید بروز می کند . در تحقیقات دانشمندان مشخصشده بیشتر از 90% بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید،به کمبود ویتامین D دچارند.

د افراد مبتلا به MS،سیستم ایمنی بدن به سلول های عصبی مغز و نخاع حمله می کند در نتیجه فرد دچار اختلال در سخن گفتن ،حرکت عضلات و سایر علائم می شود . ویتامین D در سلول، نقش تنظیم کننده سیستم ایمنی و حفاظت از سلول را بر عهده دارد.

حفظ سطح کافی ویتامین D توسط مکمل نه تنها باعث کاهش خطر ابتلا به MS می شود،بلکه باعث کاهش عود بیماری در مبتلایان به MS هم می گردد.

کمبود ویتامین D باعث می شود جذب کلسیم در بدن کاهش یابد. بنابراین ویتامین D و کلسیم به هم وابسته هستند و مصرف هم زمان انها ضروری است.

کمبود ویتامینD کودکان را در معرض ابتلا به راشیتیسم و بزرگسالان را در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار می دهد.

 

راه های تامین ویتامین D

کمبود ویتامین D از طریق یم ازمایش خون ساده که نیازی به ناشتا بودن ندارد ، مشخص می شود .

اندازه نرمال ان باید به طور متوسط  (NMOL/L)50 باشد . بهترین راه دریافت ویتامین D از طریق نور افتاب است. اما عواملی چون استفاده از کرم های ضد افتاب ،الودگی هوا،پوشش،رنگ پوست، منطقه جغرافیایی محل زندگی و سایر عوامل مانع جذب کافی ویتامین D از طریق پوست میشوند.

ویتامین D در مواد غذایی شامل ماهی های چرب مانند ماهی سالمون ، ماهی تن و ساردین ،همچنین جگر گاو ، پنیر ،زرده تخم مرغ،محصولات غنی شده با ویتامین D مثل شیر، غلات صبحانه یا اب پرتقال یافت می شود. اما باز هم نمی توان به اندازه کافی از طریق رژیم غذایی این ویتامین را دریافت کرد .

استفاده از مکمل ویتامینD مفید است اما اکیدا توصیه می شود هنگام استفاده از مکمل های حاوی ویتامین D به ور منظم ازمایش خون بدهند تا مطمئن باشید از میزان مطلوبی برخوردار می شوید . مسمومیت با ویتامین D ،مربوط به تجمع کلسیم در خون (هایپرکلسمی ) است که سبب کاهش اشتها ،تهوع  و استفراغ می شود.ضعف،تکرر ادرار و مشکلات کلیوی هم ممکن است رخ دهد.

نیاز روزانه بدن به این ویتامین برای هر فرد بالغ به طور متوسط ((IU 800-400 می باشد البته در دوران کودکی و پیری این میزان بالاتر است و دوز مناسب برای هر فرد با نظر پزشک تعین می گردد. تنها راه برای اطمینان از نیاز به مصرف مکمل ، اندازه گیری سطح خونی ویتامین D است.



تماس با کلینیک